Gaan multinationals minder afval veroorzaken?
11:04Laatst gaf ik een interview over onze lifestyle en ons bedrijf en vroeg de interviewer mij of ik blij was met de nieuwe ambities van grote multinationals zoals Coca Cola. Ik moest daar even goed over denken. Want aan de 'ambities' van de bedrijven zitten veel haken en ogen; dat merkte ik al op de plasticconferentie in Brussel waar ik vorig jaar was.
Eerst het positieve nieuws
Om niet meteen de party pooper te zijn zullen we eerst maar even met het 'goede' nieuws beginnen: eigenlijk kan niemand meer om het plasticprobleem heen. En dus ook multinationals niet. Op het World Economic Forum in Davos kondigden elf grote mutinationals, waaronder Unilever en Coca Cola, aan dat ze voor 2025 al hun verpakkingen zo willen produceren dat ze recyclebaar zijn. Dit is in lijn met het Europese Plasticbeleid waarin plastic in 2030 volledig recyclebaar moet zijn. Coca Cola heeft nieuwe wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen in het leven geroepen. Dit werd groots aangekondigd in kranten en in de media. In principe is het natuurlijk goed dat grote bedrijven hiermee bezig zijn - en ze mogen daar ook best een beetje extra winst door maken. Daarnaast heeft Coca Cola haar waterverbruikdoelstellingen vijf jaar eerder dan verwacht gehaald (hoewel ze ook totaal onzinnig verpakt water verkopen) en gaat ze partneren met internationale initiatieven zoals The Ocean Conservancy en The Ellen MacArthur Foundation.
Maar.... er is een grote maar...
Maar.... er is een grote maar...
Lege woorden, volle oceanen
De 'revolutionaire doelstellingen' die met veel bombarie de wereld ingeknald werden zijn eigenlijk niet meer dan vage beloften, zonder concrete actiepunten ("verschillende mogelijkheden" worden onderzocht). Ten eerste wordt er niet gekeken naar het verminderen van de productie van plastic flessen (er komen 3.400 nieuwe flesjes per seconde bij!). Ten tweede wil Coca Cola in 2030 50% van hun flessen van gerecycled plastic maken (niet per se hun eigen plastic) en 100% van hun flessen inzamelen en recyclen. Een doelstelling die nog ver weg is en niet de honderd aantikt (terwijl dat technisch wel kan). Ten derde pretendeert Coca Cola naar een 'World Without Waste' te gaan. Hier komt weer het eeuwige circulaire economiedilemma: is iets wel zero waste of circulair als je voor recycling (en dus niet preventie) gaat? Kun je het dan wel 'without waste' noemen? Daarnaast is Coca Cola in landen als Canada, Israël én Nederland (hoewel ze behoorlijk druk voelen van onder andere de Plastic Soup Surfer en Greenpeace en dus iets minder expliciet zijn) tegen statiegeld.
Zoals de Plastic Soup Foundation het mooi verwoordt:
"Laten we ons geen rad voor ogen draaien; ook flesjes die gemaakt zijn van een bepaald percentage gerecyled plastic — hoe hoog dat percentage ook is — hebben een kans na gebruik in zee terecht te komen".
Niet alleen producenten
Niet alleen de producenten zijn dwarsbomers op milieugebied. Zo geeft de brancheorganisatie van supermarkten CBL (volgens een enquête van Greenpeace) aan dat ze tegen statiegeld op plastic flesjes en blikjes is, ook al leidt dit tot 70 tot 90% minder flesjes in de natuur. Bijna alle supermarkten die je kent (de Ekoplaza en Aldi uitgezonderd) zijn dus anti. De reden? De supermarkten zijn bang voor te hoge kosten. Hun alternatief is een 'brede aanpak van zwerfafval'; lekker vaag dus. (Een kanttekening is ook híérbij weer nodig: vanuit de 'andere kant' is er ook een grote lobby aan de gang door de monopolie van fabrikanten van statiegeldautomaten. Zij kiezen eigenlijk ook alleen voor winst, maar kunnen het verbloemen achter de milieuvoordelen).
Persoonlijk dilemma
Mede door al deze ingewikkelde relaties (believe me, wat ik hier typ is nog maar het minitopje van de (smeltende) ijsberg) is het ontzettend lastig om keuzes te maken. Support je het duurzaamheidsbeleid van een multinational? Of is het gewoon niet duurzaam genoeg? Voor ons is de keuze heel simpel: Nicky drinkt geen cola meer, ook al vond ze vroeger Cola Light in een restaurant best lekker. Ik (J) heb nooit cola gedronken. Persoonlijk komt daar voor mij nog een dilemma bij: mijn vriend houdt heel erg van Coca Cola. En binnenkort gaan we samenwonen. Ik wil absoluut geen cola kopen (ook niet de glazen flesjes) omdat ik het bedrijf en haar missie niet support, maar ik wil het mijn vriend ook niet ontnemen. De oplossing zou zijn dat hij het zelf koopt, maar dan staat het alsnog in ons huis en het voelt ook een beetje kinderachtig. Lastig!
Waar sta jij in de hele discussie? Struggle je ergens mee? Of heb je een heldere mening? Let us know!
Liefs,
Nicky & Jessie
Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail!
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject en Twitter: @Nickyemmajohn
Volg Jessie op Instagram: instagram.com/anewzero en Twitter: @JessieAnz
Photo by Jeremy Bishop on Unsplash
1 reacties