Wat doen supermarkten aan plastic verpakkingen?
11:10
Via Dennis Storm kwamen we deze nieuwe verkiezing van Greenpeace tegen en we love it: de #Mispaksel verkiezing tegen onnodig plastic verpakkingen. Maar eerlijk is eerlijk: wij weten oprecht niet waar we op moeten stemmen ;) Naast deze oververpakte producten liggen er gelukkig ook steeds meer andere en minder verpakte producten in de supermarkt. Tijd voor een overzichtje.
Genoeg Mispaksels in de winkel
Want gaan we voor de in plastic verpakte 'eetrijpe' avocados, de per stuk verpakte winegums (omg, hoe dan!), de Joy of Tea thee van Pickwick (met theezakjes gemaakt van PET-plastic), de per stuk verpakte winterpenen (are you kidding me?) of de Instant noodles? Wat ons betreft kunnen ze allemaal uit de schappen als ze op deze manier verpakt blijven zitten. Stemmen kan via de site van Greenpeace.
#Mispaksel zet supermarkten en voedselbedrijven onder druk om de hoeveelheid wegwerpplastic terug te dringen. Zij moeten investeren in alternatieven. En snel een beetje. Daarom gaan we een trofee uitreiken voor het winnende #Mispaksel.
En geloof ons: die verpakkingen zijn echt heel vaak niet nodig, óók niet als je het voedselverspillingsargument gebruikt. Lees daarover meer in deze blogs:
- Het geheim van de plastic-om-komkommerlobby
- Waarom moet ik veranderen en niet de politiek, producent of leverancier?
- Liever weinig plastic afval of veel recyclebaar afval?
Op de site van de Mispakselverkiezing kun je overigens ook meteen naar de petitie van Greenpeace en daar een digitale krabbel onder zetten. Twee goede daden in één!
Foto: Facebook Greenpeace |
De Liegebeestverkiezing van Wakker Dier
De verkiezing lijkt een beetje op die van Wakker Dier. Zij zetten elk jaar met de Liegebeest-verkiezing een greenwashend bedrijf voor schut. Dit jaar was de ongelukkige winnaar de Rabobank. De helft van alle stemmen ging naar deze onduurzame bank! In hun tv-campagne 'Growing a better world together' doen ze namelijk net alsof ze de voedselindustrie willen verduurzamen, terwijl ze in werkelijkheid vooral investeren in plofkippen, megastallen en fastfoodketens. (Ja, als je dus nog bij de Rabo zit is dít het moment om over te stappen!).
Ook een beetje leuk nieuws
Natuurlijk is het ook wel leuk om te vertellen dat er wel íéts wordt gedaan in de supermarkten. Zo kun je bij de Lidl tegenwoordig terecht voor een (helaas plastic) Lidl Green Bag; een herbruikbaar zakje waar je losse groenten en fruit in kunt doen. Ook Albert Heijn heeft sinds kort soortgelijke zakjes en broodzakken in het assortiment. Ik zou zelf altijd voor je eigen gemaakte zakjes of niet-plastic exemplaren kiezen maar het betekent dus wel dat ze onmogelijk kunnen weigeren dat je een brood of wat groenten in je eigen zakje doet!
Foto: de lelijkste persfoto ooit (volgens mij gewoon met een telefoon genomen?) via AH.nl |
Daarnaast wil Albert Heijn in 2025 25% minder verpakkingen, wat neerkomt op zo'n 20 miljoen kilo én moeten alle verpakkingen van eigen merk-producten 100% recyclebaar zijn (eigenlijk heftig dat dat nu nog niet zo is, toch? Dit komt bijv. doordat vleeswaren nu nog op zwarte plastic schaaltjes liggen en dat wordt niet gerecycled). Ook gaan ze, geheel in lijn met de nieuwe EU wetgeving, doppen vastmaken aan de waterflesjes zodat die minder snel in het milieu terechtkomen en bijv. deksels op fruitbakjes vervangen door (lichter) folie.
Leuke ontwikkelingen dus, hoewel wij nog steeds voorkeur geven aan onverpakt en geen plastic verpakkingen. De AH en Lidlzakjes hebben we zelf ook nog niet in real life uitgeprobeerd omdat we eigenlijk alles bij de biowinkels kopen.
Wij zijn niet gesponsord oid voor deze blogpost.
Liefs,
Nicky & Jessie
Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail!
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject en Twitter: @Nickyemmajohn
Volg Jessie op Instagram: instagram.com/anewzero en Twitter: @JessieAnz
4 reacties