Wat zegt ons zoekgedrag over duurzaamheid?
17:44Eigenlijk wordt alles wat je online doet gemonitord. Dat wisten we natuurlijk eigenlijk al, maar we horen dit nieuws natuurlijk vooral in een negatieve context. Dit onderzoekje, dat door een online marketingplatform werd uitgevoerd, gebruikte al die bergen data die we met ons online gedrag verzamelen om een beeld te schetsen van ons duurzame gedrag en onze voorkeuren. Ze keken hierbij naar de zoektermen die we de afgelopen drie jaar gebruikten op het gebied van duurzaamheid, voeding en vervoer. Wat zegt dit over ons?
Duurzaamheid: naar welke oplossingen wordt gezocht?
Over de periode maart 2016 t/m februari 2019 is gekeken naar algemene zoektermen die gaan over duurzaamheid, en welke het meest gebruikt werden door Nederlanders. Van alle resultaten is per jaar een top 5 samengesteld. Wat blijkt? Zonnepanelen waren het afgelopen jaar verreweg het populairst. Hier werd in 2018 zo'n 27% van de gevallen (85.000 keer per maand) naar gezocht: 5% meer dan op de elektrische fiets (de tweede populairste term). Het openbaar vervoer was een stuk minder populair: van alle duurzaamheidsoplossingen zakte de term van ruim 25% in 2016 naar een kleine 13% in 2018 (37.000 keer per maand).
Trends op het gebied van duurzamer eten
De populairste eettrend van de afgelopen drie jaar is niet echt verrassend: vegetarisch eten. In maart 2016 werd ongeveer gemiddeld 10.000 keer per maand gezocht naar de term, in februari 2019 was dit aantal gestegen naar gemiddeld 12.000 keer per maand. Ook niet geheel onverwacht is het plantaardige broertje een snelle groeier. De termen ´veganistisch eten´ en ´vegan eten´ groeiden van gemiddeld 7.300 keer per maand in maart 2016 naar 17.200 keer per maand in februari 2019!
Welke duurzame vervoersmiddelen zoeken we?
De zoekopdracht naar duurzamere vervoersmiddelen is behoorlijk veranderd. In 2016 zochten we allemaal nog naar een elektrisch hoverboard (waarschijnlijk om te weten wat dat gekke dingetje nou eigenlijk is), maar in 2018 gingen we over op een iets realistischer alternatief: de elektrische fiets. Over de periode van maart 2018 tot en met februari 2019 werd gemiddeld zo'n 71.000 keer per maand naar deze zoekterm gezocht. Ook de Stint komt hoog in de ranglijst voor, maar dit heeft natuurlijk voornamelijk te maken met het ongeluk in september 2018.
Wat betekent dit?
Natuurlijk zegt zo'n onderzoekje dat een marketingbureau (in dit geval SemRush) uit Google Search heeft getrokken natuurlijk niet zo heel veel over de hele samenleving en kunnen we niet meteen allerlei conclusies trekken, maar het is wel interessant om dit eventueel verder te onderzoeken. Zoeken de mensen die 'zonnepanelen' intypen naar specifieke uitleg? Of subsidies? Of instructies? Als we dat allemaal kunnen achterhalen (en geloof me, dankzij de techreuzen kúnnen we dat) kunnen we de energietransitie misschien aantrekkelijker maken. Hetzelfde geldt voor veganistisch eten. Willen mensen de gezondheidsvoordelen weten? De klimaatimpact? Of zijn ze gewoon op zoek naar lekkere recepten? Dat soort vragen zouden milieuorganisaties en klimaatpositivisten zich eens vaker kunnen afvragen én onderzoeken!
Liefs,
Nicky & Jessie
Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail!
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject en Twitter: @Nickyemmajohn
0 reacties