Zo scoren supermarkten op plasticvervuiling

11:20


Een onderzoek van Greenpeace heeft aangetoond dat in de Verenigde Staten de Aldi de beste supermarkt is op het gebied van plastic gebruik. ALDI won deze verkiezing omdat het een plasticreductiedoel heeft (alle verpakkingen moeten herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn bij 2025), een duidelijk reductieplan, transparantie en het doel om hervulbare en herbruikbare (tap)systemen te implementeren. 


Packaging away the planet

Het rapport dat door Greenpeace werd geschreven heet Packaging away the planet en is hier te lezen. De resultaten waren over het algemeen niet heel erg positief: "All retailers profiled in this report received failing scores, indicating how much work is needed to urgently address the plastic pollution crisis", aldus het rapport. Uit het rapport bleek dat de meeste supermarkten niet eens weten wat hun plastic footprint is, omdat ze het gebruik van plastic bij hun merkproducten of leveranciers niet bijhouden.

Plastic scorecard, bron: Greenpeacerapport 


Plannen voor recycling in plaats van preventie

ALDI kwam dus als beste supermarkt uit de bus, gevolgd door The Kroger Co. Deze supermarkt heeft een ban op plastic tasjes ingevoerd, maar nog geen duidelijk plasticreductieplan. Net als bij de meeste andere supermarkten (en dit geldt ook in Nederland, by the way) zijn de meeste plannen gericht op recycling en niet op preventie. Kroger heeft zich daarentegen wél aangesloten bij LOOP, de verpakkingsvrije supermarkt van multinationals. Dat kan natuurlijk op termijn voor een flinke reductie zorgen.  Het belangrijkst volgens Greenpeace is dat supermarkten aan de slag gaan met drie dingen:


  1. Transparantie - retailers moeten hun plasticgebruik bijhouden en hier nummers en kilo's aanhangen. Anders kunnen ze het ook nooit reduceren. 
  2. Reductie prioriteren - retailers moeten wegwerpproducten meteen uitbannen en daarnaast ook kijken waar ze andere/herbruikbare materialen kunnen gebruiken
  3. Investeren in innovatie - technologieën voor hervulbare systemen, gecombineerd met wat logisch verstand en hoe het er vroeger aan toeging moet zorgen voor innovatie.  


Hoe plasticvrij zijn Nederlandse supermarkten? 

Dit onderzoek gaat alleen over supermarkten in de VS, maar het geeft ook bruikbare inzichten voor de Nederlandse markt. Voor zover wij weten zijn er nog geen openbare onderzoeksresultaten voor de Nederlandse markt, wel voor de Spaanse. Ook hier in Nederland ontbreekt het vaak nog aan concrete plannen, hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn. De Albert Heijn wil dit jaar nog plasticvrije paprika's, bananen en rode puntpaprika's aanbieden bijvoorbeeld. Veel van de merken die in Amerikaanse supermarkten worden verkocht vind je ook bij ons (denk aan merken van Nestlé, Unilever...). Er zijn wel andere duurzaamheidscriteria in de supermarkten onderzocht. Zo publiceerde Oxfam vorig jaar een duurzaamheidsranking met schokkende resultaten. Ook op RankABrand kun je kijken hoe goed jouw supermarkt scoort.

Scorecard Oxfam Novib 



Liefs,
Nicky & Jessie

Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject en Twitter: @Nickyemmajohn
Volg onze winkel SMIR op Instagram: instagram.com/smir.store 

Headerfoto: Unsplash




You Might Also Like

0 reacties

Contact

Wil je een aanvraag voor een lezing of workshop doen? Mail dan naar lezing@hetzerowasteproject.nl

Heb je een adresje voor op de bulkkaart? Mail dan naar bulk@hetzerowasteproject.nl. Persaanvragen en interviewverzoeken pers@hetzerowasteproject.nl

Facebook