Zero waste van niche naar mainstream
17:26Foto: Gimsel |
Zero waste is al lang niet meer een opkomende trend. Het is here to stay! En daarom delen we leuke nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zero waste met je. Van een investering van miljoenen voor een zero waste online supermarkt tot nieuwe mogelijkheden bij een offline parel.
Zero Waste shoppen met je eigen bakjes bij Gimsel
“We krijgen in de winkel al jaren de vraag of er met eigen potten gevuld kan worden bij onze bulkafdeling. Helaas was dit technisch niet mogelijk door onze toenmalige automatisering. In samenwerking met Mettler Toledo, onze weegschaal leverancier, hebben we deze lang gekoesterde wens nu kunnen realiseren.”
De bulkafdeling van Gimsel in de Rotterdamse Groene Passage is naar eigen zeggen de grootste in Nederland;
Ruim 150 producten om zelf te tappen of scheppen.
Van (ontbijt)granen en peulvruchten, noten en zaden tot chocolade en stukjes gedroogd fruit. Ook koffiebonen kun je hier tappen én direct malen. De bulkafdeling is in samenwerking met IDorganics opgezet en ingericht met BPA-vrije tapsilo’s en schepbakken.
Miljoeneninvestering voor Pieter Pot
Groot nieuws: Pieter Pot, die boodschappen in glazen statiegeldflessen thuisbezorgt, heeft een investering van 2,7 miljoen euro opgehaald. En dat betekent dat online zero waste boodschappen doen nog efficiënter en gemakkelijker gaat worden. Het geld komt van de Nederlandse fondsen SHIFT Invest, Future Food Fund en InnovationQuarter. "We willen vooral op eigen kracht kunnen groeien en quitte spelen", zegt mede-oprichter Jouri Schoemaker (30) over de investering. Winst wordt nog niet gemaakt, dus hiermee kan de wachtlijst van 30.000 potentiële sneller worden weggewerkt.
Het team van Pieter Pot. Foto: Pieter Pot |
En ondertussen wordt er hard gewerkt aan nog meer innovaties, waarvan Jouri voor RTL Nieuws al een paar tipjes van de sluier oplicht: Er wordt op dit moment gewerkt aan een duurzamere versie van de standaard weckpot, in de vorm van een boek, die beter te stapelen is. En ook worden er plannen gesmeed om bijvoorbeeld Pieter Pot-havermout in de schappen van Albert Heijn te krijgen. Zoals de startup het zelf mooi zegt: "We willen de nichemarkt voorbij, net als Vandebron of De Vegetarische Slager dat hebben gedaan".
Aandacht voor Zero Waste in De Volkskrant
Het is zeker niet de eerste journalist die een zero waste challenge begint, maar afgelopen zaterdag stond er een uitgebreid artikel over de zerowastebeweging in de Volkskrant. Onder andere yours truly Jessie praatte met journaliste Daphne over de voordelen van een zero waste levensstijl. Elisah Pals van Zero Waste Nederland liet zien hoe leuk het is om zero waste je boodschappen te doen en vertelde over de succesvolle zero waste wandeltours die overal in het land worden georganiseerd.
Jep, je kunt écht niet meer om de beweging heen, en dat zien nu ook investeerders, natuurwinkels en journalisten. We love it!
Liefs,
Nicky & Jessie
Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail!
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject
Volg onze webshop op Instagram: instagram.com/smir.store
We zijn niet betaald om deze blog te schrijven, dat doen we omdat we erg enthousiast zijn over initiatieven zoals Pieter Pot en Gimsel en ze graag een podium bieden.
0 reacties