De (verborgen) impact van olijfolie
07:11Lekker om te wokken, om over een salade te gieten of... het allerbeste... om je verse brood in te dippen. Wij zijn echt fan van olijfolie! Maar welke impact heeft dit alledaagse product eigenlijk? En kun je een verschil maken door te kiezen voor olijfolie uit crisisgebieden? Wij zochten het voor je uit!
De milieu-impact van olijfolie
Olijfolie is een ongelooflijk populair product, voor zowel de producent als consument. Want omdat de meeste mensen het dagelijks gebruiken, blijft de vraag toenemen. In de laatste 25 jaar is er een toename van bijna 49% (!) door consumenten wereldwijd. Toch wordt olijfolieproductie ook gelinkt aan negatieve milieueffecten die invloed kunnen hebben op klimaatverandering. Wanneer er op grote schaal olijven worden verbouwd kan er sprake zijn van een monocultuur, waardoor de grond uitput.
Een grootschalige producent, vaak van goedkope niet-gecertificeerde olijfolie, plant vaak veel bomen op een stuk land (zo'n 833 per hectare ten opzichte van 156 bij biologische producenten). Ook gebruiken zijn de resten van de oogst als brandhout in plaats van compost. Ook gebruiken deze producenten vaan minerale meststoffen (ook wel kunstmest genoemd), die bestaan uit stikstof, kalium en fosfaat. Om onkruid tegen te gaan kunnen deze megaproducenten gebruik maken van chemische onkruidverdelgers zoals glysofaat. Dat is niet alleen slecht voor jouw gezondheid, maar zéker voor de gezondheid van de bodem. Deze grootschalige producenten zorgen dus voor het uitputten van de bodem, klimaatverandering en ecotoxiteit.
Ook grote biologische producenten hebben impact, doordat zij óók gebruik maken van (onnodig kleine) verpakkingen en relatief veel transport (tussen de boomgaard en de verwerkingsinstallaties en vervolgens naar distributiecentra, supermarkten en de consument). Wanneer een olijfolieproducent vooral hobbymatig of op kleine schaal produceert is deze het meest milieuvriendelijk. Volgens het onderzoek van de universiteit van Salerno zit ook meer dan de helft van de impact in de verpakking. Door te kiezen voor kleine (tetrapack/plastic) verpakkingen neemt de impact enorm toe.
Sociale impact
Natuurlijk draait het bij duurzame producten niet alleen om de milieu-impact. Sociale impact, zoals werkomstandigheden en eerlijke lonen zijn net zo belangrijk. Wist je dat driekwart van de wereldwijde olijfolieproductie uit Europa komt? Spanje is de grootste producent van olijfolie (met 1.8 miljoen ton per jaar), gevolgd door Italië (27% van de Europese markt en 20% van de wereldwijde markt), Tunesië en Griekenland. Maar dat zijn niet de enige plekken waar olijfolie wordt geproduceerd. Door te kiezen voor olijfolie van iets verder weg (maar die je in bulk kunt kopen, om het transport alsnog te verminderen) kun je niet alleen milieu-impact maar ook sociale impact maken.
Olijfolie uit een conflictland
Zo leerden wij via gebana, waar we al eerder over schreven, de olijfolie uit Palestina kennen. gebana verkoopt zo'n 25.000 liter Palestijnse olijfolie per jaar, die geproduceerd wordt door meer dan 500 kleinschalige boeren en familiebedrijfjes die in de conflictzone wonen.
Het conflict in Midden-Azië dat al jaren duurt heeft een enorme impact op het dagelijks leven van de mensen die in de conflictzone wonen. De bouw van de muur tussen Israëlische en Palestijnse nederzettingen vernietigde duizenden olijfbomen en beschadigde de beste teeltgebieden. Ook worden de boeren gehinderd in het transporteren en exporteren van hun producten, omdat ze systematisch worden opgehouden door wegblokkades, extra kosten en veiligheidsovergangen.
Olijfolie van gebana
Naast het feit dat je met het kopen van olijfolie uit een conflictgebied kansen biedt aan mensen die anders nauwelijks een leefbaar loon kunnen krijgen, maak je met olijfolie van gebana extra impact. Voor elke liter olijfolie die gebana verkoopt, doneert het van origine Zwitserse bedrijf 2 Zwitserse frank (ong 1,93 euro) aan lokale projecten. Dat is dus al gauw meer dan 40.000 euro op jaarbasis.
Zo zijn er al zonnepanelen geïnstalleerd in Zuid-Hebron, is er kinderopvang gecreëerd in de vluchtelingekampen in Libanon en zijn er verpleegsters getraind voor de Palestinian Medical Relief Society.
Ook heeft gebana, in samenwerking met lokale coöperaties, geholpen bij het overschakelen van reguliere olijfteelt naar biologische olijfolieteelt. Zo maak je met de koop van gebana olijfolie dus niet alleen sociale maar óók milieu-impact. Klinkt te goed om waar te zijn? Wij weten inmiddels dat gebana niet bang is van uitdagingen, niet aan onnodige grootspraak doet en het dus écht voor elkaar krijgt. Sinds de start van de samenwerking heeft gebana al meer dan 5,5 miljoen euro gedoneerd.
Bij gebana koop je de bijzonder koudgeperste extra vergine olijfolie uit Palestina in bulk, in een vat van drie liter. De olijfolie is een klein beetje scherp, wat typerend is voor olijfolie uit Palestina. Bij je eerste aankoop op de gebana webshop ontvang je 10 euro korting met de code AK_hetzerowaste21.
Wij zijn trotse ambassadeurs van gebana.
Foto olijfboom by Nazar Hrabovyi on Unsplash
0 reacties